Pressbild för dokumentären IT-bubblan som aldrig sprack. Några av IT-boomens frontfigurer: Ola Ahlvarsson, Jonas Birgersson, Johan Stael von Holstein och Christer Sturmark

”It-bubblan som aldrig sprack” – här kan du se dokumentären!

I slutet på 1990-talet rusade de nya internetbolagen på börsen. Men när bubblan sprack gick företagen och de unga entreprenörerna bakom från hyllade till syndabockar.  Frågan är var det svenska it-undret hade varit idag, 20 år senare, om det inte varit för dem? Internetmuseum är medfinansiärer till dokumentären ”It-bubblan som aldrig sprack”, som kastar nytt ljus på en omvälvande tid.

——-> Här kan du se dokumentären på SVT Play! <———

Internetmuseum uppmärksammade redan förra året it-boomen i utställningen Boomen, bubblan och det svenska it-undret. Nu är äntligen dokumentären vi varit med och finansierat och som följer samma spår här!

I filmen återser du Jonas Birgersson, Johan Stael von Holstein (i mitten på fotot här ovanför, flankerade av Ola Ahlvarsson och Christer Sturmark) och andra tongivande röster från 90-talet. Med deras berättelser och en bred dokumentation från millennieskiftet visar filmskaparen Christian Albinsson hur banbrytande internetföretag som Icon Medialab, Framfab och Spray lade grunden för den typ av företagskultur och ekonomi vi ser i Sverige idag.

– Dokumentären ger en målande bild av de första turbulenta åren med internet, och vi får höra historien direkt från några av de som var med. En fascinerande historisk brytpunkt som banade väg för dagens blomstrande tech-scen i Sverige, säger Björn Appelgren, projektledare på Internetstiftelsen.

90-talets it-boom lade grunden för det svenska it-undret

Genom Internetmuseum har Internetstiftelsen varit med och finansierat dokumentären ”It-bubblan som aldrig sprack” samt även forskning från Handelshögskolan i Stockholm, som ett led i att beskriva arvet 90-talets it-boom lämnat efter sig.

Spotify, Klarna och spelbolaget King är alla exempel på företag som startades med pengar och erfarenheter som skapades under den första it-boomen. Ett arv som har tagit Sverige till den digitala världstoppen.

”It-bubblan som inte sprack” visas på SVT

Dokumentären ”IT-bubblan som aldrig sprack” finns att se på SVTPlay och sänds på SVT1 på torsdag, den 25 februari 2021.

Du hittar fördjupning här på Internetmuseum i form av vår utställning ”Boomen, bubblan och det svenska IT-undret”, där det också finns exklusivt extramaterial från dokumentären ”IT-bubblan som inte sprack”.

5 fakta om it-boomen:

1. Startskottet för it-boomen var webbläsaren Netscapes börsintroduktion. En ny affärslogik växte fram där de nya företagen inte värderades på vinst utan utifrån förhoppningar om framtida vinster.

2. Plötsligt ville alla svenska företag ha en hemsida och de nya internetkonsulterna som hjälpte till med det som Spray, Framfab och Icon Medialab lockade till sig  investerarna och nådde ofantliga värderingar.

3. It-boomen bidrog till att de svenska småspararna tog klivet in på börsen. Intresset för de nya internetföretagen var stort. Tidningar basunerade ut aktietips och tv gjorde underhållningsprogram med börstema. Många småsparare gjorde dock entré för sent och förlorade stora pengar i kraschen.

4. Det svenska företaget Boo.com gick till historien som symbol för den spruckna it-bubblan. Planen var att skapa världens största e-handelsföretag för mode- och sportkläder. Men varken kunder eller teknik var mogen för e-handel och Boo.com gick i spektakulär konkurs kort efter börsnoteringen, efter att ha gjort av med 1,4 miljarder kronor.

5. Den 6 mars år 2000 spricker bubblan. På ett år gick 1 500 miljarder kronor – en tredjedel av Stockholmsbörsens dåvarande värde – upp i rök. Börsraset fortsätter i över 900 dagar.

Kommentarer