Har du förslag på svensk internethistoria som borde finnas på Internetmuseum? Kontakta oss genom att skicka ett mejl til internetmuseum@internetstiftelsen.se
I en källarlokal i Värtahamnen i Stockholm startar i april 1996 internetkonsultföretaget Icon Medialab. Siktet är från start inställt på världsherravälde och en rasande expansion tar vid.
Den stora uppmärksamheten i medierna för “Den nya ekonomin” bidrar till att börsyran sprider sig från finansbranschen till de breda folklagren. För första gången får gemene man nu upp ögonen för börsen.
Det är slutet på februari år 2000 och slutet på en aldrig tidigare skådad börsuppgång. På knappt hundra handelsdagar har Stockholmsbörsen ökat med över 80 procent. En unik uppgång i svensk näringslivshistoria.
En ny ekonomi med nya regler. Det får IT-bolagen att rusa på världens börser. Men när det tar stopp är vändningen brutal. Stockholmsbörsens fall tar slut först efter 900 dagar.
Under sex dagar i juni 2000 publiceras lika många uppslag i Expressen där Icon Medialab och dess grundare Johan Staël von Holstein granskas av en minst sagt kritisk blick. Reportagen ger journalisten Peter Kadhammar Stora journalistpriset.
Precis som andra museer är vi beroende av tips från våra kära besökare. Har du ett tips på något som borde finnas i museet?
En länk, en bild eller en film? Eller rent av ett fysiskt objekt (t ex Jonas Birgerssons fiberpälströja från 1995)?
Berätta vad du har och varför det bör finnas med! Jag vill bidra!