Har du förslag på svensk internethistoria som borde finnas på Internetmuseum? Kontakta oss genom att skicka ett mejl til internetmuseum@internetstiftelsen.se
Mitt under it-yrans febriga crescendo startar svenska Tradedoubler av Martin Lorentzon och Felix Hagnö. Bolaget är först med att skapa en annonsplattform och knyta till sig ett annonsnätverk av sajter som hjälper varandra mot betalning.
Martin Lotentzon och Daniel Ek har blivit mångmiljonärer på digitala annonstjänster under den första it-boomen. I mitten av 00-talet är de båda entreprenörerna på jakt efter ett nytt sätt att tjäna pengar på genom annonser.
Spotify startas i april 2006 av svenskarna Daniel Ek och Martin Lorentzon. Det är en streaming-tjänst för musik, som finns tillgänglig i en gratisversion med reklam eller en betalversion utan.
Redan de gamla grekerna talade om den mytologiska enhörningen men det dröjer fram till 2013 innan den slutligen materialiserar sig – dock inte som en magisk häst med horn utan som en startup värderad till 1 miljard dollar.
22 miljarder kronor. Så mycket investeras i svenska startups under 2019. Dagens svenska techbolag drar in summor som den första internetvågens entreprenörer bara kunde drömma om.
Precis som andra museer är vi beroende av tips från våra kära besökare. Har du ett tips på något som borde finnas i museet?
En länk, en bild eller en film? Eller rent av ett fysiskt objekt (t ex Jonas Birgerssons fiberpälströja från 1995)?
Berätta vad du har och varför det bör finnas med! Jag vill bidra!