christer sturmark

Christer Sturmark startar Cell Network och tar plats i it‑kommissionen

Efter att Christer Sturmark i en tv-intervju ännu en gång konstaterat att politikernas bristande kompetens på it-området blir han uppringd av it-kommissionens ordförande Ines Uusmann.

Ines Uusmann erbjuder Sturmark en möjlighet att vara med och påverka genom en plats i kommissionen. Som medlem där är Sturmark sedan med och driver igenom bland annat Hem-pc-reformen.

Sturmark har en fil. kand. i datavetenskap och startar 1989 datorutbildningsföretaget Datamedia som ger ut instruktionsböcker för persondatorer. När internet börjar komma smygande är han snabbt på bollen och ger ut boken – Internet@Sverige som släpps 1994.

Samma år startar han Cell Network, som erbjuder konsultlösningar för den gryende e-handeln. Företaget expanderar och säljs efter ett par år till engelska New Media Spark och börsintroduceras. 1999 lämnar Christer Sturmark bolaget efter vad han beskrivit som meningsmotsättningar kring ledarskapet. I februari 2000 värderas Cell Network till nästan 20 miljarder kronor på börsen. Ungefär samtidigt säljer Sturmark sitt innehav och blir god för 110 miljoner kronor. Tillsammans med bland andra Björn Ulvaeus startar han sedan förlaget Fri Tanke och blir senare ordförande för förbundet Humanisterna.

Internetmuseum har träffat Christer Sturmark för att dokumentera hans berättelse. Här nedanför kan du lyssna på den intervjun. Den finns även att titta på här

I Sturmarks bok Den nya ekonomin som kommer ut samma år som bubblan spricker konstaterar Sturmark att det var ett slags perfekt storm för riskvilligt kapital i slutet av 1990-talet:

"Mängder av män i femtioårsåldern och uppåt, ofta ganska fåfänga, har gjort stora ekonomiska förmögenheter i den industriella ekonomin. Nu har de nästan allt. Utom ungdomen. De satsar på IT-branschen för att de vill känna sig unga igen. De flockas kring unga IT-entreprenörer likt getingar kring hallonsaft för att de vill vara vitala, gångbara och hänga med, i stället för att gå i rutiga byxor och koftkavaj på golfgreenen."