.FILE 2G 3G 4G 5G
2009

Så funkar en filterbubbla – när "alla" tycker likadant

En och samma sida kan visa olika information för två olika besökare. Det beror på att de befinner sig i olika filterbubblor.

Förr fanns det inte så många olika ställen att få information. För 100 år sedan fanns varken tv, radio eller internet, och bara några få tidningar. Då var det svårare att kontrollera om något var sant eller inte. Idag har vi nästan motsatt problem. Vi har så mycket information att vi inte kan ta in allt. Då måste vi välja vad vi vill läsa och titta på.

Vi hittar det vi vill ha

Vi kanske är mer intresserade av ett visst ämne. Då är det inte så konstigt att vi surfar till fler sajter om det ämnet. Men det kan också vara så att vi har en särskild åsikt om något och söker oss till andra som har samma åsikt. Många människor tycker att det är jobbigt att behöva ändra åsikt. Då kan det hända att de letar efter information som håller med dem, även om det finns annan information som talar emot deras åsikt. Det här kallas att vara i en filterbubbla. Om två personer som är i olika filterbubblor ska diskutera samma ämne kan de ha svårt att förstå varandra eftersom de kan ha läst helt olika saker på nätet.

Så hamnar du i bubblan

Det är lätt att hamna i en filterbubbla, även om du inte vill det. När du klickar på en gilla-knapp på Facebook eller gillar en bild på Instagram så vet sajten "aha, du gillar det här! Då ska vi visa dig mer av det här". Men en annan person kanske gillar andra saker och kommer då att få se helt andra saker på exakt samma sajt! Facebook var en av de första sajterna som hade en gilla-knapp. Men den kom inte förrän 2009, fyra år efter att Facebook startade! Idag har de flesta sajter och tjänster en liknande funktion.

De flesta sökmotorer sparar information om vad du söker efter, och säljer den informationen till företag som vill att du ska köpa deras saker. Om du till exempel vill ha en ny vinterjacka och söker efter det på nätet så kommer du antagligen att få se reklam för vinterjackor på andra sajter som du är inne på. Ibland kan det vara till hjälp, men ibland kan det också kännas lite läskigt att söktjänsten har berättat för någon annan vad du har sökt efter.  

false
-