IETF internet engineering task force

Första svenska medlemmen i IESG

IESG står för Internet Engineering Steering Group, och de är en del av IETF, Internet Engineering Task Force, som är ett öppet internationellt nätverk för människor som engagerar sig i hur Internet ska fungera tekniskt och praktiskt.

1992 blir svenske Bernhard Stockman den förste utanför USA att bli medlem i IESG och aktiv i IETF. Bernhard Stockman, som intervjuats av Internetmuseum, känner dock länge att verksamheten endast är av intresse för universiteten.

Men han kommer att få en aha-upplevelse i samband med ett möte  i Toronto.

– När jag gick på stan fick jag syn på en webbadress ovanför en butik. Då tänkte jag "nu kanske det börjar hända saker", när den kommersiella sidan började intressera sig för internet, berättar Bernhard Stockman för Internetmuseum.

1995 är Bernhard Stockman ansvarig för en IETF-konferens på Grand Hotel i Stockholm