Internetmuseum ser till att svenskarnas första sajter bevaras

Swipnet är den första kommersiella internetleverantören i Sverige och här lägger många svenskar upp sina första webbsidor under 90-talet. I augusti 2014, beslutar sig Tele2 för att stänga ner Swipnet, vilket möts av upprörda reaktioner.

Tjugo år senare, i augusti 2014, beslutar sig Tele2 för att stänga ner Swipnet, vilket möts av upprörda reaktioner, och erbjudanden från flera olika aktörer att rädda eller arkivera de hemsidor som fortfarande låg på Swipnets servrar.

Resultatet blir till slut att Internetstiftelsen tar över driften av Swipnet och ett stycke internethistoria bevaras därmed för framtiden! Så här skriver Internetstiftelsens Måns Jonasson om övertagandet i ett blogginlägg:

"Många av sidorna på Swipnet har varit orörda och övergivna i många år, och har därför blivit en slags museum, en bild av hur den svenska webben såg ut i början"

Internetmuseum har sedan dess bevarat IT-kommissionens hemsida och Annica Tigers HTML-skola.

• Läs mer om nedläggningshotet hos Internetworld.