Jake Feinler fungerar som internets informationscentral långt före Google

Elizabeth Feinler, mer känd som Jake, börjar jobba med internet redan 1972. I 19 år är hon sedan ansvarig för Network information Center, NIC, som fungerar lite som internets telefonkatalog och ett slags förhistoriskt Google på samma gång.

I internets barndom, när internet fortfarande heter Arpanet, är NIC hela nätets informationshub. Centret drivs av Stanford Research Institute och ligger i Menlo Park, en liten stad nära San Francisco där senare Google grundas och där jättar som Facebook idag har sin fysiska hemvist.

NIC:s uppgift är att föra register och distribuera uppdaterade adresslistor över personer och tjänster på internet. Det är också hit användare vänder sig med alla möjliga och omöjliga ärenden som rör nätet. Vill du koppla upp dig på den här tiden är det till Jake Feinler och hennes kollegor man vänder sig.

2012 väljs Jake Feinler in i Internet Hall of Fame. I sitt tacktal berättar hon att en av de saker hon personligen är lite extra nöjd med är att hon i det här adressregistret valde att ta bort allas titlar. Under 1970-talet är nätet ett amerikanskt militärprojekt och de anslutna är oftast militärer och forskare. Samhället – och forskarvärlden – är polariserat i  "för" eller "emot" det pågående kriget i Vietnam och starka känslor är i svang. Genom att Jake tar bort titlarna kan ingen veta exakt vem personen man diskuterar med på nätet är. Något som, enligt Feinler, bidrog till en mer öppen kommunikation och samarbete – alla kunde prata med alla.

Under tidigt 1980-tal är Feinler med både när Arpanet går över till TCP/IP och blir internet på riktigt samt vid införandet av domännamnssystemet, DNS. Hon leder gruppen som tar fram systemet för de första toppdomänerna – .com, .org, .gov, .net, .mil och .edu. Hon är dessutom en av grundarna av Internet Engineering Task Force, den sammanslutning som jobbar med att ta fram öppna standarder för internets olika protokoll.

1989 går Feinler vidare och börjar jobba med nätverk för NASA. Efter pensionering har hon varit aktiv som volontär, samt donerat över 350 kartonger med material från bland annat NIC, till Computer History Museum i Kalifornien.