Jonas Birgersson – från rollspelare till Bredbandsjesus

Från rollspelare via dataspelsrecensioner till att plötsligt vara god för miljarder. Jonas "Bredbandsjesus" Birgerssons nittiotal går i en rasande fart. Internetstiftelsens Internetmuseum träffar den förre Framfab-vd:n och pratar om både it-boomen och framtidens robotsamhälle.

Mötet som förändrade allt sker på Lek och Hobbymässan i Älvsjö. Jonas Birgersson, då 22 år gammal, företräder rollspelsförbundet Sverok, och kommer att komma i kontakt med Jan-Erik Fiske och Ken Ceder från Telia.

När bolaget startar Passagen får Jonas och hans vänner bidra med dataspelsrecensioner. När fakturorna blir för stora tvingar Telias revisorer kompisarna att starta ett företag. Namnet blir Framtidsfabriken (sedermera Framfab). Ett bolag som kommer att bli en maktfaktor under 90-talets it-boom.

Via kunder som Bilia och Volvo växer man snabbt och som högst ligger börsvärdet på 42 miljarder kronor. Under dessa år startas Bredbandsbolaget, efter misslyckade försök att få Telia att satsa på fiber. Med ett avtal med HSB i bakfickan blir det nya bolaget snabbt en viktig faktor för att ge svenskarna snabbare internet.

När börskursen ligger som högst är Jonas Birgersson miljardär i aktier. Men sen kommer fallet.

– Det är en väldigt kort period när det går skarpt upp. Det är en finansiell bubbla, ingen tvekan om det. Fundamenta i det vi säger är korrekt, att internet kommer att vara betydelsefullt. Att kortsiktigt värdera konsultbolag med 3 000 anställda till 42 miljarder var naturligtvis helt fel. Vi visste det. Där är börsen en lurig grej, för jag var helt övertygad om att vi var helt övervärderade till konsultaffären. Däremot om vi med vår förståelse kunde "värpa guldägg" så kunde man motivera ett sånt värde.

För Internetmuseum berättar han för första gången om uppköpsförsöken från Cap Gemini och Tieto med "helt okej bud", samt om hur det går till när han får lämna vd-positionen i Framfab.

– Det fanns en jättekonflikt. Vi såg två möjliga vägar framåt. Jag ville göra mer av guldäggsvärpandet. Vi hade då skapat Bredbandsbolaget. Om Framfab var en organisation som skapade produktbolag inom det nya då kunde vi ha det som huvudverksamhet istället för att sälja konsulting.

Det tycker inte flertalet i styrelsen.

– Det slutade med att jag klev ner i november 2000. Jag ville fortfarande tänka att det var mitt eget beslut, men om jag inte hade tagit det beslutet hade jag nog fått hjälp med det.