.FILE 2G 3G 4G 5G
1995

Passagen och Torget startar – nu ska alla surfa via "portaler"

Att fungera som startsida för svenska internetanvändare har högsta prioritet för många sajter i webbens barndom. Passagen är en portal som gör anspråk på att vara den perfekta vägen in på nätet – och då ska allt finnas bara ett musklick bort.

Sajten startas av Telia i september 1995 efter att ha utvecklats av Ken Ceder, Lars-Erik Eriksson och Mattias Söderhielm. Här finns länkar till spännande sajttips, horoskop, citat, mejltjänst, nyheter, chatt, hemsidefunktion och möjlighet att shoppa online. 1996 är den genomsnittlige besökaren mellan 15 och 35 år gammal, två tredjedelar är män. Och de flesta kopplar upp sig mot internet 2-7 gånger i veckan.

Fram till 1999 är Passagen den näst mest besökta i Sverige (efter msn.se). I januari det året har sajten 1,46 miljoner besökare och 400 000 medlemmar. Men några stora pengar blir det aldrig av att driva sajten, vars tjänster är gratis att använda. Passagen byter ägare flera gånger under åren, från Telia till Schibstedt, till Eniro. Sedan 2010 ägs sajten av it-entreprenören Ola Ahlvarssons företag Result.

Torget heter konkurrenten.

Internetmuseums intervju med Torgets chefredaktör Mattias Hansson.

Sommaren 1995 bestämmer Postens generaldirektör Ulf Dahlsten och brevchef Börge Österholm att man ska satsa på en sajt på nätet som ska fungera som en marknadsplats där företag kunde erbjuda varor och tjänster.

Knappt ett år senare lanseras Torget.se, som utöver butiker också har chattar, forum och användarskapade webbplatser, och en redaktion som ska fylla sajten med innehåll. Det har lagts ner mycket pengar på att få upp den och driva den, men intäkterna kommer aldrig riktigt. Förlusterna kan räknas i många hundra miljoner kronor. Det är helt enkelt ingen som vill handla över nätet – än. Varken handlare eller kunder förstår riktigt poängen. Torget blir aldrig vare sig den mötesplats eller det handelstorg som det var tänkt.

false
-