Play him off, Keyboard cat!

Fatso, katten med ett extraordinärt musikaliskt öra.

Den orangea katten Fatso, mer känd som Keyboard cat, fick aldrig uppleva sin egen storhet på internet. Den ursprungliga videon där han med hjälp av sin ägare Charlie Schmidt ser ut att spela keyboard spelades in med en vhs-kamera redan 1984. Fatso gick sedan bort 1987 och först 20 år senare, den 7 juni 2007, laddade Charlie Schmidt upp videon på Youtube.

Men det skulle dröja ytterligare två år innan Keyboard cat blev känd för massorna och då genom videon "Play him off, Keyboard cat". Fenomenet "play someone off" kommer från Vaudeville-traditionen där man för att få en dålig artist av scenen började spela musik för att ge uppträdandet ett något sånär naturligt slut. Keyboard cat klipptes nu in i ett antal videos med folk som gjorde mer eller mindre genomtänkta stunts eller på annat sätt klantade till det.

Efter det fick Keyboard cat ett enormt genomslag och under våren 2009 var han med på CNN, MSNBC, The Daily Show och i en reklam för pistaschnötter.

Idag har Keyboard cat 41 362 573 visningar. Det finns även en tiotimmarsversion som har nästan 2,8 miljoner visningar.