Så börjar vi titta på film och lyssna på musik – genom internet

Förr i tiden fick man ta cykeln till videobutiken och hyra en film på fredagkvällen. Idag får man bara motion i tummen när man klickar igång filmen på sin telefon.

När du kollar på film använder du säkert HBO, Netflix, Viaplay, Youtube eller någon annan av de många tjänster för så kallad strömmad film och tv som finns idag. Men det är en väldigt ny uppfinning. Det var inte länge sedan man var tvungen att hyra eller köpa en plast-skiva för att se en film. Netflix, en av världens mest populära tjänst för strömmad film, började faktiskt som en prenumerationstjänst för dvd-skivor. Du kryssade i vilka filmer du ville hyra och så kom de hem till dig i ett kuvert på posten. Först i år, 2017, gick strömmad film om dvd- och bluray-skivor som vanligaste sättet att kolla på film i USA.

Musik på nätet
1999 uppfanns tjänsten Napster. Det var ett sätt att ladda ner musik från nätet utan att behöva betala för dem. Napster blev snabbt jättepopulär eftersom allt var gratis. Alla som gör och säljer musik blev förstås jättearga och redan två år senare fick Napster stänga för att en domstol i USA bestämde att tjänsten var brottslig. Men samma år kom en annan tjänst, Kazaa, där du kunde ladda ner både musik, film, spel, program och många andra typer av filer.

Ett år senare, 2003, startade The Pirate Bay där du också kan hitta en massa filmer, musik, spel och annat. Nu fanns det ingen återvändo! Folk gillade att det var så lätt och billigt (gratis!) att kolla på film och lyssna på musik. Men problemet var att de som gjort musiken, filmerna, spelen och allt annat som folk laddade ner inte fick betalt.

Spotify och SVT Play
Det fanns redan några sätt att köpa musik lagligt på nätet. Apple till exempel var tidigt ute, men det var först när Spotify startades 2008 av svenskarna Daniel Ek och Martin Lorentzon som vi kunde strömma hur mycket musik vi ville för en fast månadskostnad. Det gjorde att många slutade ladda ner musik på olagliga sätt. För film och tv gick det lite trögare. Under 00-talet startade flera olika tjänster i Sverige, smen ingen slog riktigt igenom. Något som verkligen slog igenom med dunder och brak var SVT Play som lanserades 2006. Att den skulle heta något på engelska var inte helt självklart i början, men sedan dess har nästan alla liknande tjänster från andra företag ordet "play" ("spela" på svenska) i namnet.

Idag är SVT Play Sveriges mest populära sajt för strömmande video. En tredjedel av alla svenskar kollar på SVT Play minst en gång i veckan.

Youtube? Det berättar vi mer om här.