Altavista, Bing och Google – så hjälper sökmotorerna oss att hitta rätt

För att hitta saker på nätet så googlar man. Eller kanske bingar. Eller duckduckgo:ar. Men man kan faktiskt hitta saker på nätet redan innan sökmotorerna är uppfunna. Det är bara lite krångligare.

Från början är det ju bara några universitet som är uppkopplade mot varandra genom internets förfader, ARPANET. Då skickar man filer till varandra. Det kan vara forskningsrapporter, bilder, artiklar och ett och annat skämt. Man kan också chatta med varandra och skicka e-post.

Men för att hitta det du vill ha är du tvungen att veta var du skulle leta. Men – det går inte att söka efter information som vi gör på internet idag.

Vad som brukar kallas den allra första sökmotorn hette Archie. Den kommer 1990, innan webbsidor ens är uppfunna! Med Archie kan du söka efter filer som du kan ladda ner från andra datorer på nätet.

De första sökmotorerna på webben
Men den första populära sökmotorn som söker information hette WebCrawler. Precis som namnet antyder ("webb-kryparen") är WebCrawler en sökmotor som "kryper omkring" på nätet och samlar in informationen på alla sidor den hittar och gör en lista. När du sedan söker gör du det i listan. Det går förstås mycket fortare än om sökmotorn ska ge sig ut på nätet och undersöka hur det ser ut där varje gång. Och så här fungerar sökmotorer än idag!

I mitten av 1990-talet kommer två andra sökmotorer som blir väldigt populära, nämligen Altavista och Yahoo. Yahoo påminner mer om en katalog där alla hemsidor sorteras efter ämne, till exempel "allsvenskan i fotboll". Även Sverige har egna sökmotorer vid den tiden. Evreka och Punkt.se är två av dem.

Här kommer Google
Google startas 1996 och blir under tidigt 2000-tal den största sökmotorn. Det som gör Google smartare än alla dåtidens sökmotorer är en uppfinning som heter "PageRank" (ungefär "bedömning av sidor"). Uppfinnarna bakom Google, Sergey Brin och Larry Page, tror nämligen att om det är många som vill länka till en sida så innehåller den sidan bra och trovärdig information. Ungefär som att om du vet mycket om till exempel hundar så kommer andra att säga "fråga honom, han är expert på hundar!" Du skulle alltså få en hög "PageRank" hos Google, om du hade en webbsida om hundar!

Idag är Google ett jättestort företag som gör allt möjligt, till och med självkörande bilar! Men runt 90 procent av pengarna Google tjänar kommer från annonser som visas när du söker, eller annonser på andras sidor som Google har hjälp dem att placera där.

Det finns många andra företag som gör sökmotorer, till exempel Microsofts Bing, eller DuckDuckGo. Ja, den heter faktiskt så! Den kan du använda om du är orolig för att de andra sökmotorerna sparar information om dig och vad du söker efter.