TikTok startar – främjar kreativitet och skapar nya kulturella uttryck

En app där användarna skapar 15-sekunders klipp med musik och dans trollbinder på kort tid en hel generation. Från 2018 sprider sig dans och musik-appen TikTok som en löpeld bland världens tonåringar och gör unga människor till kändisar med miljoner följare över en natt.

Tiktok hyllas för den trevliga stämningen och frånvaro av mobbning men har också fått kritik utifrån ett integritetsperspektiv samt för kopplingar till den kinesiska statsapparaten.

När kom Tiktok?

När användare av den populära appen Musical.ly öppnar appen den 2 augusti 2018 möts de av ett nytt namn och design.  Över en natt har både logotyp och namn ändrats till TikTok.

Det kinesiska företaget Bytedance hade köpt Musical.ly några månader tidigare och nu migrerat den med sin egna snarlika app som är populär i Asien där den lanserades 2016. Namnbytet verkar dock inte ha stört användarna nämnvärt, tvärtom fortsätter nu en redan populär tjänst att öka ännu mer.

Blir en av världens populäraste appar

Tiktok är den sjunde mest nedladdade appen i världen under 2010-talet. Under 2019 är det bara Facebook och Whatsapps appar som laddats ner mer. I Sverige laddas den ner nära 1,4 miljoner gånger mellan oktober 2018 och oktober 2019. Användarna är framför allt barn och unga.

I rapporten Svenskarna och internet kan du se statistik över Tiktok-användningen i Sverige.

Så funkar Tiktoks algoritm

Vad är det då som gjort appen så otroligt populär? En förklaring är algoritmen som gör det möjligt att få väldigt många visningar och nå ut även om man inte har ett jättestort antal följare. Det här är också skillnad mot föregångaren musical.ly som var mer fokuserad på att visa upp klipp från stora konton.

På Tiktok får fler möjlighet att synas. Varje konto har en egen feed som serverar klipp på klipp utvalda av Tiktoks algoritmer. Rekommendationerna baseras inte på hur många följare någon har utan på fler olika saker som trender, platser, populära skämt med mera.

Skapar nya kändisar

Flera av personerna som får många följare på Tiktok blir stjärnor även utanför appen. Ett exempel är amerikanen Andre Swilley som har 7,6 miljoner följare (juni 2020) och som fått både skådespelarjobb och en musikkarriär tack vare sina videos på Tiktok. Ett annat exempel är Mentero Hill vars sång "Old Town Road" blev ett viralt meme som fick skivbolagen att vakna. Sången blev nummer ett på Billboards Hot 100-lista och den låt som sedan listan startades 1958 legat kvar längst, 19 veckor.

Användarna tittar på och skapar egna musikklipp, mimar till mer eller mindre kända låtar och skapar korta filmer där specialeffekter, filter och klistermärken läggs till. En populär feature är duett-funktionen som gör att man kan skapa en video sida vid sida med en befintlig video. Appen har banat väg för en ny typ av humor med många egna memes som blir virala.

Kritik av Tiktok

Kritik har riktats mot att användarnas data är tillgänglig för den kinesiska staten. 2019 avslöjar tidningen The Guardian hur TikTok censurerar innehåll som inte gillas av de som styr i Peking.

I USA har appen väckt stor oro bland politiker och militär på grund av kopplingarna till kinesiska staten och många, däribland president Donald Trump, vill under 2020 stoppa användningen. Appen har förbjudits att användas på de enheter som tillhör militären.

Appen har också kritiserat hårt av barnrättsorganisationer och US Federal Trade Commission (en amerikansk myndighet som jobbar med konsumentskydd) som menar att Tiktok inte lyckas skydda barns integritet.

Exempel på Tiktok-videos

Topplista – största svenskarna på Tiktok*