.FILE 2G 3G 4G 5G
2010

Toca boca når de allra yngsta

Svenskstartade Toca boca lyckas hitta en helt ny målgrupp för sina spel: de allra yngsta. Något som möjliggörs av surfplattor och smarta telefoner.

Året är 2010. Det pratas om att det ska komma "en stor Iphone". Så, i slutet av januari lanseras Ipaden. Svenskarna Björn Jeffery och Emil Ovemar är beredda och startar i september ett nytt företag under Bonniers paraply. Då har de redan börjat utveckla tidningar för plattorna, nu har de en ny idé.

Spelstudion Toca boca (som betyder "röra munnen" på spanska) riktar sig mot de allra yngsta spelarna.

– Mina barn var då tre och fem år och jag visste att det inte fanns något bra barnutbud bland alla konsumentprodukter för touchskärmar. Jag var övertygad om att Toca Boca skulle bli en succé redan från början, jag hade ju sett på mina barn att det var exakt rätt, säger Evil Ovemar i en intervju med Icon.

Grunden för spelen är att de ska gå att förstå utan instruktioner från en vuxen. Man kan inte vinna, och inte förlora. Det finns varken high scores eller banor. Därför kallas spelen av Toca boca för "digitala leksaker".

I mars 2011 lanseras den första appen, som följs av många fler, som när detta skrivs laddats ner över 140 miljoner gånger från över 215 länder. 2016 säljs Toca Boca till ett kanadensiskt spelbolag.

Kolla in alla Toca boca-intron här:

false
-