.FILE 2G 3G 4G 5G
2001

Ansiktsburk – här är Sveriges första virala succé

Patrick Nyberg har ett kassettband med låtar på arabiska av artisten Azar Habib, som han och en vän ger fonetisk svensk text. De sprids tillsammans via mejl, och en flash-animerad Ansiktsburk-film får många miljoner visningar redan det första året.

Historien om Ansiktsburk

Patrick Nyberg har ett kassettband med låtar på arabiska av artisten Azar Habib, som hans pappa köpt i Beirut många år tidigare. Han och vännen Johan Gröndahl tycker att vissa av texterna låter lite som att de skulle kunna vara svenska ord, och skriver ihop versioner med svensk text. En av dem får titeln "Ansiktsburk".

– Jag spelade upp melodisnuttarna om och om igen tills fraser som "Hammarbynisse är härlig" och "Välte hatten i Berts cola-au-lait" tedde sig fullständigt självklara och logiska i min trötta skalle. Det var så kul att jag skickade låtarna som MP3:or med tillhörande textfiler till mina bröder, berättar Johan Gröndahl i en intervju med Nyheter24.

Ansiktsburks skapare Daniel Blå intervjuas av Internetmuseum

Grunden för Sveriges första virala succé är skapad. Men ännu är inte projektet i hamn. Enter – Daniel Blå, webbdesignern som såg till att det hände genom en flashanimation. För Internetmuseum berättar han den okända historien om Ansiktsburk, du kan läsa den längre ner på sidan.

En fredag år 2000 sitter Daniel Blå på kontoret och har tråkigt. Han och kollegorna väntar in kvällens after work. De är specialiserade på flashanimationer. Ett av de första sätten att skapa rörligt innehåll som samtidigt är snabbladdat. När Daniel Blå får "Ansiktsburk"-låten i mejlboxen agerar han – genom att göra en video.

Låten och texten sprids tillsammans via mejl, och Daniel Blå på web-byrån Kramgo testar att sätta ihop dem i en flash-animerad Ansiktsburk-film som får många miljoner visningar redan det första året.

Fiskpinnar och Hatten är din

Även låten och videon "Hatten är din" blir en stor succé, liksom "Fiskpinnar". De sprids utan att duon Nyberg/Gröndahl och Kramgo någonsin möts.


Intervju med Daniel Blå

Varför blir just Ansiktsburk så viral?
– En sak som kan ha bidragit är att det bara var en länk. Det blev en personligare sätt att dela. Alla fick filmen genom att någon man kände hade rekommenderat det. Det var word of mouth. Det kanske hade gått sämre om vi hade haft en stor dela-knapp.

SVT:s internetprogram Sajber kommer på besök till Kramgokontoret för att göra ett inslag om succén. Men Daniel Blå håller sig borta från kamerorna. Han tycker att det var pinsamt. Istället får kolleger som inte haft med filmen att göra prata.

– Jag ville slippa skämmas, det handlade ju bara en grej som jag gjorde när alla var sjuka på jobbet och jag var uttråkad. Jag hörde låten, vi var en flashbyrå, det var logiskt.

Varför var det pinsamt?
– Vi var en seriös byrå som försökte göra fin formgivning på internet. Vi ville få till rätt typsnitt och inte begränsa oss till "Verdana-världen" som var rådande då. Så att vi blev populära genom ett skämt som jag skickade till några kompisar. Det här var motsatsen till allt vi ville hålla på med, rå-cheezy och en ganska låg nivå av humor. Det var kanske därför det slog. Filmen är ju inte riktigt PK och det gillar folk.

Du menar att skämta om andra språk och kulturer?
– Ja, det är inte helt politiskt korrekt att driva med. Det är en humor som man sätter lite i halsen. Men det är ändå så ofarligt att man fortsätter att lyssna.

Släktingar hör av sig som sett filmsnutten, som snart har nått nästan alla svenska internetanvändare. Det kommer även förfrågningar om fler filmer. "Fiskpinnar" uppstår på det sättet. Också en succé.

– Sen la vi ner alla ambitioner.

Några pengar ska webbyrån Kramgo inte tjänat på sin hit, bedyrar han.

Den här tidslinjepunkten har gjorts efter ett tips från Anders Casselmar. Tack! Saknar du något på Internetmuseum, tipsa oss här.

false
-