Mattias Hansson – chefredaktören som fyller Torget med folk

Efter att ha fått en "nära-internet-upplevelse" under tidigt 90-tal blir Mattias Hansson digital evangelist. Som chefredaktör för Z M@gazine skapar han ett svenskt Wired, i en era då minicall ses som något nytt.

När Stenbeck kickar redaktionen handplockas Hansson som bas för Sveriges största digitala samlingsplats – Postens miljonsatsning Torget.se. I en intervju med Internetmuseum berättar han om nunnor med e-post, studenter som tävlar i "sök" och om hur Icon och Spray startar i en källare.

Mattias Hansson arbetar som rekordung chefredaktör på Nöjesguiden när Jan Stenbeck ger honom ett "Stenbeckserbjudande": dubbla lönen, en bil och fria händer att utveckla tidningen Z Magasin. Snart heter den Z M@gazine, efter att den 22-årige chefen inspirerats av den amerikanska tekniktidningen Wired. Nu ska den tidigare politiska satirtidningen handla helt och hållet om den digitala revolutionen.

– Stenbeck tyckte att det var en bra idé för att det ansågs vrickat. Han gillade vrickade idéer. Det tror jag var den huvudsakliga idén till att han sa ja. Han gillade också logiken i att han var tidig med tekniska landvinningar. Han såg också detta och förstod att det var en bra grej.

Jan Stenbeck har några år tidigare startat den första svenska internetoperatören: Swipnet.

– Jag gör tidningen till en svensk Wired, helt enkelt. Vi lånade från deras sätt att se på tiden, framtiden och universum, skulle jag säga. Man kunde ta sig friheten. Eftersom man pratade om sånt ingen visste något om. Vi kämpade hårt för att hitta folk som var involverade eller intresserade av den digitala revolutionen. Till första numret hittade vi en nunna på Österlen som hade e-mail 1994.

Redaktionen skriver böcker om hur man använder internet och gör tv-program med samma inriktning (där studenter får tävla i att söka efter information på nätet). Fast egentligen är uppdraget ganska enkelt.

– Folk ville mest ha coola webbadresser. Men jag drevs av det här. Jag ville frälsa. Vi kämpade hårt för att sprida internet.

Torget vinner dragkampen
När Z M@gazine plötsligt läggs ner – vilket meddelas av Stenbeck via Ekot – får Mattias Hansson flera jobberbjudanden. Ett från Telia, som ska starta Passagen. Ett från Posten, som ska starta Torget. Han väljer ihop med sin kompanjon från Z M@gazine, Erik Hörnfeldt, det senare alternativet. Mattias blir chefredaktör och ska skapa innehållet på den nya digitala mötesplatsen, vars syfte är att få folk att börja e-handla och skicka paket (som i sin tur levereras av just Posten).

Torget
Torget.se, som det såg ut 1998.

– Namnet var tydligt. Man ville ha en samlingsplats. På Torget samlades allt man behövde. Det var egentligen bara en omskrivning för en digital samlingsplats.

– Jag minns aldrig att jag tyckte att det var onaturligt att Posten var en aktör i detta. Posten var väldigt närvarande i samhället på ett sätt de inte är i dag. Jag vet att många av de som jobbade där förstod att internet skulle förändra deras verksamhet i grunden. I efterhand kan man se att de borde ha gjort samma sak som Amazon gjort.

Bland bordlagda idéer för Posten finns att organisera alla svenskars e-postadresser. På Torget träffar många människor nätanvändare för första gången. Genom kändischattar kan man också nå berömda människor utan filter, och vice versa.

I intervjun med Internetmuseum berättar Mattias Hansson också om sin tid med Killinggängets Spermaharen, och varför sajten var så elak ...