.FILE 2G 3G 4G 5G
1997

Sajber på SVT och flera nya magasin skildrar den framväxande internetkulturen

Sajber, det klassiska svenska tv-programmet om IT har premiär 1997. Skaparna är inspirerade av cyperspacekulturen, och namnet blir därefter. 

I klippet här ovan besöker Sajber killarna på den hajpade webbyrån Bazooka, som åker bräda, dricker Coca-Cola och jobbar dygnet runt (1997).

Under fyra års tid får tittarna sedan ta del av inslag om allt från Furbyn (en pratglad liten robotleksak), till yttrandefriheten på nätet och MP3-filens påverkan på skivindustrin. Programledare är Filip Struwe, Lena Stübner och Anna Matzinger.

Programmet går till historien också för sina webbsändningar, något som är revolutionerande i en tid då rörlig bild på nätet ännu inte slagit igenom. Inte minst på grund av att de flesta fortfarande användarna sitter med långsamma internetuppkopplingar. Programmet spelades in med hjälp av pengar från statliga KK-stiftelsen. När KK-stiftelsens stöd stoppas läggs Sajber efter ett tag ner. Sista programmet sänds 2001.

Magasin om internet

I mitten av 1990-talet startas också flera tidningar om internet. Första magasinet att behandla ämnet heter Internetguiden och är en ren konsumenttidskrift.

"Konsten att synas – Boo.com" och "Framfab har soul – Sveriges 15 coolaste företag". Två typiska rubriker från den nya ekonomins magasin.

Bonnierägda Fanzine Media ger ut tidningen, som skickas ut gratis till alla Algonets internetkunder. 1996 startar IT-tidningsförlaget IDG (International Data Group) magasinet Internetworld, som i sin tur levereras till Tele 2:s nätabonnenter. En stående punkt i varje tidningsnummer är listorna där svenska sajter beskrivs och betygsätts på en skala mellan 0-10.

Internetguiden var först ut att skriva om internet för vanliga användare. Här ett nummer från 1999, då IDG köpte tidningen.

Internetguiden var först ut att skriva om internet för vanliga användare. Här ett nummer från 1999, då IDG köpte tidningen.

1999 köper IDG Internetguiden och slår sedan ihop de båda publikationerna. Under IT-yrans år startas en rad tidningar som vill bevaka internetföretagen, där entreprenörsnamn som Jonas Birgersson, Johan Staël von Holstein och Ola Ahlvarsson lanseras som superstjärnor och frälsare. Magasinen har namn som Den Nya Ekonomin, Vision, IT-Affärer, Guru, Kapital och Dolly, men får det svårt att leva vidare efter IT-kraschen. Kapital och Dolly är båda gratismagasin som finansieras med pengar ur ägaren Jan Stenbecks egen ficka.

false
-