Portalerna Passagen och Torget

Konkurrens mellan Passagen och Torget blir katalysator för internet i Sverige

Både Posten och Telia ser möjligheter att tjäna pengar på internet. Den första genom att förmedla paket när folk e-handlar och den andra genom att sälja samtalsminuter. Konkurrensen mellan de två skapar en marknad för internetkonsulter.

Från början finns diskussioner om att göra en gemensam portal men det slutar istället med två konkurrerande. Tanken är att de svenska internetanvändarna ska kunna hitta "allt" via portalerna och för att detta ska bli verklighet behövs innehåll på svenska. Detta leder till att det plötsligt finns stor efterfrågan på människor som kan göra just detta. En av de som tidigt får jobb med att skapa innehåll till Telias Passagen är Jonas Birgersson och hans kompisar på Framfab. I en intervju med Internetmuseum framhåller han de båda portalernas betydelse för den svenska internetutvecklingen:

Det blir inte en portal utan två, vilket för Posten och Telia är fullständigt vansinnigt men för internetutvecklingen i Sverige – kanske en viktigt katalysator. Plötsligt fanns det två stora bolag med mycket resurser som ska göra exakt samma sak. Där det tidigare inte hade funnits någonting fanns det plötsligt en marknad.

Jobbet att bygga upp Torget går till Icon Medialab. Målet är att bygga en digital marknadsplats lik dagens Amazon. För att fylla portalen med innehåll rekryteras en vid tiden central person för internetutvecklingen i Sverige, Mattias Hansson. Han har tidigare startat upp tidningen Z Magazine och blir nu chefredaktör för Torget, med näst intill obegränsade resurser.

Det ska dock visa sig att Torgets användare är mer intresserade av att chatta än att köpa saker över nätet. Tiden för e-handel är inte mogen och satsningen går till historien som en av Sveriges dyraste it-projekt. Över 900 miljoner kronor lägger Posten på Torget.se. Liksom Birgersson framhåller Mattias Hansson ändå vikten av de två portalerna för internetutvecklingen i Sverige:

De här tidiga internetprojekten var dels viktiga experimentverkstäder där alla fick testa att göra internetlösningar och innehåll. Men det var också viktigt att det var stora samhällsaktörer som Posten och Telia i Sverige som gick in och visade att det här var viktigt. Det gjorde att alla andra var tvungna att följa efter, säger han i en intervju med Internetmuseum.